lunes, 31 de octubre de 2011

Quarta setmana

Setmana del 24 al 28 d’Octubre

Aquesta setmana a bases didàctiques i disseny curricular vam estar donant els principis psicopedagògics de l’aprenentatge significatiu.

Segons Zabala l’aprenentatge ha de ser significatiu i funcional. Un aprenentatge significatiu i funcional es aquell que és pràctic, útil, eficaç i que té sentit, és a dir, que allò que hem après u traslladem a la vida real i l’apliquem en diferents contextos o situacions. Hi ha diferents tipus d’aprenentatges, el de memorització, que és el mecànic, i l’elaborat i útil per a la comprensió i interpretació, que és el significatiu o profund.

Les competències impliquen una acció i una intervenció en la qual es necessària la mobilització de diferents recursos constituïts per esquemes d'actuació que integren coneixements, procediments i actituds. No es pot aplicar una acció si els esquemes d’actuació i els seus components no han estat adquirits amb un major grau de significativitat possible. És a dir, no es pot aplicar allò que no s'ha entès ni s'ha dominat suficient. O lo après es comprèn i es domina profundament, o serà difícil utilitzar-lo de forma competent davant una situació de la realitat. No es pot ser competent si l'aprenentatge dels components ha set après mecànicament.


Una de les coses que m’agradaria ressaltar de les que diu Zabala és que l’ensenyança està plena de coneixements adquirits per repetició, però que després som incapaços i incompetents per ha aplicar-les en situacions concretes. Crec que té molta de raó, ja que a l’escola ens ensenyen a resoldre equacions o a analitzar un test, però tot això després no ho sabem aplicar a la vida real, tal volta perquè no té sentit o perquè no ens ensenyen a aplicar-ho. Per això volem que les coses canviïn i ensenyar-li’ls als nous futurs alumnes un aprenentatge significatiu i funcional, per a que aprenguin a ser competents.

Uns quants d’investigadors han contribuït a identificar els factors i característiques que contribueixen a que els aprenentatges siguin més profunds i significatius. Utilitzant la proposta integradora de Coll (1987, 1990 i 1993) podem reconèixer una sèrie d’explicacions desenvolupades per diversos autors i que poden expressar-se en una sèrie de principis psicopedagògics:
·         Esquemes de coneixement i coneixements previs.
L’estructura cognitiva de la gent està formada per esquemes de coneixement, que són aquelles idees que la persona té sobre alguna cosa. Al llarg de la vida aquests esquemes es revisen, es modifiquen, es tornen més complexes i s’adapten a la realitat, això passa perquè tenim que aprendre més profundament les coses bàsiques que ja sabem, és a dir, desenvolupar nous aprenentatges. Els nous aprenentatges es construeixen a partir dels coneixements previs. S’han d’adaptar els nous aprenentatges als esquemes de coneixements.
·         Vinculació profunda entre els nous continguts i el continguts previs.
Quan s’ensenya un nou aprenentatge, la distància entre el que es sap i lo que s’ha d’aprendre, ha de ser adequada per a que l’alumne pugui relacionar i treure conclusions del nou aprenentatge. Si és així, parlarem d’un aprenentatge significatiu. Però si aquestes condicions no estan presents es farà un aprenentatge superficial, mecànic, és a dir, que el nen no relacionarà els nous coneixements amb aquells previs que tenia y s’oblidarà ràpidament d’ells.
·         Nivell de desenvolupament.
Per a que el procés d’aprenentatge es desenvolupi fa falta que els alumnes sàpiguen actualitzar els seus esquemes de coneixement, comparar-los amb lo que han après, identificar similituds i discrepàncies i saber integrar aquesta nova informació als seus esquemes. Tot això dependrà del nen, de les seves capacitats cognitives, és a dir, del seu nivell de desenvolupament.
·         Zona de desenvolupament proper.
La zona de desenvolupament proper és la distància que hi ha entre el que es sap fer i el que s’ha de saber fer, tot això es realitza amb ajuda. Aquests nous aprenentatges al que es volen arribar són nous reptes que hi ha que intentar superar.
·         Disposició per a l’aprenentatge.
En la disposició per a l’aprenentatge i en la possibilitat de convertir-lo en significatiu, intervenen, a part de les capacitats cognitives, factors lligats a les capacitats d’equilibri personal, de relació interpersonal i de inserció social. Cada alumne veu de diferent manera les situacions de l’ensenyança i l’aprenentatge, i aquesta forma de veure-la pot influir en la manera de col·locar o ordenar els nous continguts i en els resultats que s’obtindran.
·         Significativitat i funcionalitat dels nous continguts.
Una de les condicions per a que un aprenentatge sigui significatiu es que tingui sentit. Aquesta condició es compleix quan l’aprenentatge és útil, eficaç o pràctic, és a dir, quan és funcional.
·         Activitat mental i conflicte cognitiu.
Normalment es més fàcil aprendre de memòria, de forma mecànica, que comprendre el seu significat. Per a que es produeixi l’aprenentatge es molt important el paper actiu i protagonista de l’alumne. Es necessari que desenvolupi una activitat mental reelaborant els seus esquemes de coneixement. Un dels processos que té major rellevància és el conflicte cognitiu, que diu que l’alumne ha de qüestionar les seves idees com a un pas previ per a la construcció de significats. Aquesta activitat mental es possible a partir de la observació, el anàlisis, els contrastes, la aplicació en contextos diversos, etc.
·         Actitud favorable, sentit i motivació.
Per a que l’alumne aprengui significativament es necessita molt d’esforç, però sobretot una actitud favorable cap a l’objecte d’aprenentatge. També hi ha que donar-li sentit a lo que aprenem, és a dir, considerar necessaris els coneixements per ha que ens donin respostes a qüestions o que millorin els que ja sabem. Hi ha dos tipus de motivació:
-Intrínseca à relacionada amb l’aprenentatge per a un mateix.
-Extrínseca à relacionada amb l’aprenentatge que busca una recompensa, una nota, l’aprovació del professor, dels companys,etc.
·         Autoestima, autoconcepte i expectatives.
L’aprenentatge no només té un efecte cognitiu, sinó que també incideixen l’autoconcepte i l’autoestima. Les expectatives de l’èxit són determinants molt importants per a desenvolupar una actitud favorable cap a els continguts i els deures que faciliten el seu aprenentatge. És a dir, si un nen es valora i es veu be  afavorirà en el seu aprenentatge, però també les expectatives del docent han de ser positives per així ajudar-los.
·         Reflexió sobre el propi aprenentatge. Metacognició.
La capacitat de  reflexiona com es produeix el propi aprenentatge no només aconsegueix que aquest sigui més profund i significatiu, sinó que facilita els nous aprenentatges. Regular el propi aprenentatge és un factor clau, ja que comporta saber planificar que estratègies d’aprenentatge s’han d’utilitzar en cada situació, aplicar-les, controlar el procés, avaluar-lo per a detectar possibles errades i ser capaç de transferir tot a una nova actuació. És a dir, saber veure també lo que fas mal i intentar rectificar-ho per a una altra volta.
Les activitats d’ensenyança-aprenentatge s’han d’ajustar al màxim a una seqüencia clara amb un ordre d’activitats que segueixi un procés gradual.
Es requereixen activitats amb ajuda de diferents graus i pràctiques guiades. L’ordre i el progres de les seqüencies d’ensenyança-aprenentatge estaran determinats per les característiques de les ajudes que s’aniran donant al llarg de l’aplicació del contingut.
Activitats de treball independents per a que el nen pugui demostrar la seva competència en el domini del contingut après. 



En conclusió, aquest aprenentatge significatiu per a mi és molt important, ja que crec que si ensenyarem als nostres alumnes amb aquestes deu propostes que ens plantegen diversos autors, ells aprendrien millor i concebrien un aprenentatge significatiu i funcional, i no mecànic com sol passar ara. Penso que també l’educació seria més divertida i no tant monòtona, perquè quan li donéssim el nou aprenentatge ells el tindrien que desenvolupar, és a dir, relacionar-lo amb els coneixements previs que tenia i treure conclusions. També els tenim que ensenyar a que ells mateixos s’avaluïn, a que es facin preguntes com: Que he après i que no he après? He ampliat els meus esquemes de coneixement? Ho he fet be?, i sinó, Quins erros he comès?.  


He posat aquesta imatge perquè em reflexa alguns punts dels principis psicopedagògics. Per exemple nosaltres tenim un esquema de coneixement de les coses, però al llarg de la vida aquests esquemes es modifiquen, es tornen més complexes i s’adapten a la realitat, és a dir, creem nous coneixements. Aquesta imatge es relaciona amb això perquè de una bombeta normal y corrent, un esquema de coneixement, l'hem modificat, l' hem tornat més complexa i l'hem adaptat a la realitat, i gràcies a tot això, hem tret una nova bombeta de baix consum. Amb aquest nou aprenentatge hem pogut arribar a una conclusió, la qual és que la nova bombeta gasta menys. Per a arribar fins a aquest nou aprenentatge hem tingut que reflexionar i passar per la zona de desenvolupament proper, que és la distància que hi ha entre el que es sap fer i el que s’ha de saber fer. Sabíem que es podia fer una bombeta de baix consum, però teníem que saber com fer-ho. Aquest nou aprenentatge era un repte que hi havia que intentar superar i gràcies a les capacitats cognitives de les persones s'ha pogut fer.

lunes, 24 de octubre de 2011

Tercera setmana

Setmana del 17 al 21 d'Octubre

Aquesta setmana a bases didàctiques i disseny curricular vam estar donant els reptes del sistema educatiu del segle XXI segons la LOE.
Un dels reptes era que el 100% de la població entre els 6 i els 12 anys s’escolaritzés i que fos obligatori, i ho van aconseguir. Això va fer que hagués un baix número de titulats en estudis de secundaria i superiors, i baixos resultats de les avaluacions internacionals, PISA (Informe del Programa Internacional per a l’ Avaluació d’ Estudiants).


La Societat Espanyola intenta que hi hagi:
• Un augment de la titulació dels joves, és a dir, que surtin més joves dels que hi ha fins ara amb una titulació encara que siga la secundaria.
• La millora dels resultats, que esta be que hi hagi un 100% d’escolarització, però que aquests escolaritzat treguin bons resultats.
• Canvis socials i cultural produïts per la immigració.


La LOE estableix 3 objectius:
• Igualtat per a tots els ciutadans, que tothom tingui dret a una educació.
• Col•laboració de tota la comunitat educativa.
• Complir els objectius plantejats per la Unió Europea dins la Estratègia de Lisboa.


Les novetats que la llei incorpora són:
• Que l’educació siga un aprenentatge al llarg de la vida. Una educació permanent, dins i fora del sistema educatiu, des de l’educació inicial fins a l’edat adulta.
• L’objectiu és que tothom tingui una educació bàsica, per a que en el futur hagi aprés uns valors i uns contingut bàsics.
• Igualtats per a tots, que tothom tingui les mateixes oportunitats.
• Formació del professorat, per a que surti més preparat.
• L’educació com un servei públic.
• Autonomia en els centres docents i mesures de participació.
• Sistema educatiu basat en les avaluacions sobre competències bàsiques de currículum.


També vam donar una breu introducció a les lleis espanyoles d’Educació, des de la Llei Moyamo fins a la LOE.
• MOYAMO (1857)
Va intentar ordenar el sistema educatiu i posar l’escolarització obligatòria, però no ho va aconseguir. L’educació era obligatòria dels 6 als 9 anys.
• LGE (1970)
Sistema educatiu medieval i instrumental, feia falta modernitzar el sistema educatiu i posar-lo a la altura de la societat. L’educació era obligatòria i gratuïta fins als 14 anys per a tothom. Als 10 anys ja es feia el batxillerat, desprès es feia el COU (curs d’orientació universitària) i una vegada acabat això s’accedia a la universitat, però no tothom tenia la possibilitat, era poc flexible. Els FP’s estaban mal vists entre la societat.
• LOGSE (1990)
Les etapes eren les mateixes que a la Llei LGE, però l’educació era obligatòria fins al 16 anys. Augmenta la qualitat del sistema educatiu, això fa que es tingui que fer una reforma educativa. Integra a tothom en l’educació, és a dir, tots tenim dret a una educació també els nens amb algun tipus de necessitat especial.
• LOCE (2002)
Aquesta llei no va funcionar molt be, va durar només 4 anys. No considerava l’educació com un servei públic.
• LOE (2006)
Recull aspectes de la LOGSE i de la LOCE. Educació gratuïta dels 3 als 6 anys. Impulsar l’educació des dels primers mesos de vida. Introducció de la llengua estrangera des de edats primerenques. FP’s flexibles, amb fàcil accés al treball. Afegeix l’aprenentatge per competències bàsiques.


En conclusió, totes aquestes reformes de les lleis estan molt be, perquè gracies a tot això a poc a poc podrem avançar amb l’educació. Ara el que fa falta es posar tot això en marxa, entre tots, per a que realment l’educació sigui com  volem.



Un dels autor mencionats en aquest apartat és en Jaume Carbonell, que ens explica 5 models de docents que actuen com resistència als canvis e innovacions que volem plantar en l’educació:

1.       El model funcionarial i absentista
El seu treball es fer la llei del mínim esforç , la addicció al llibre de text i la repugna a qualsevol tipus d’innovació. Incapaç de qüestionar el que esta fent o qüestionar-se com professional. Els seus lemes són: Estabilitat per a tota la vida, comoditat, evitar conflictes, corporativisme potent i un mínim risc de imprevisibilitat.
2.       El model especialista
Sap més coses d’un camp reduït i menys coses dels sabers bàsics de la cultura i l’educació. Defensa la seva assignatura i tracta de mantenir el seus continguts i de ampliar-los en cada reforma del currículum. Viu només per la seva assignatura. Li costa adquirir visions globals i treballar en equip.
3.       El model autista o que no s’assabenta
El professor que viu tancat a la seva campana de vidre, lluny de la realitat, amb les seves lectures idees i preocupacions.
El professor que segueix les modes sense comprendre casi res, reproduint els esquemes de la pedagogia tradicional i transmissora dins i fora de l’aula.
4.       El model nostàlgic
El professorat madur que va participar en projectes col·lectius i diferents iniciatives pedagògiques, però que ara ha tirat la tovallola i es refugia en la seva aula. Es sent cansat, decebut, cremat. Pensa que les coses han anat a pitjor i a perdut l’esperança en la professió i en l’educació. Busca tres sortides: accedí a la universitat o a un lloc de l’ensenyança  fora de l’aula, abandonar la professió i trobar un altre treball diferent o esperar pacientment la jubilació.
5.       El model basat en la queixa permanent
El docent converteix qualsevol espai en un mur de lamentacions, un memorial d’insults sobre la seva situació professional particular o sobre l’escola i el sistema educatiu en general. Les seves crítiques es dirigeixen a l’Administració, però ell té part de culpa perquè també forma part d’ella.


Crec que és molt trist que un professor pugui arribar a ser o sentir-se com un d’aquest models i penso que avui en dia això no passarà tant sovint,  perquè els professor surten més preparats i amb les coses més clares. Un exemple del model  4 és que els professor d’avui en dia surten amb la idea d’innovació i saben que això ho tenen que transmetre a poc a poc i ajudant-se entre tots, per aquest motiu no hi haurà un professor nostàlgic, perquè si un es desanima els altres l’animarem. 




He posat aquest vídeo, perquè aquest col·legi és un dels primers col·legis del segle XXI. M’ha agradat perquè explica les diferents intel·ligències múltiples, explica breument el que li volem ensenyar als alumnes i diu que no solament el col·legi ofereix l’ensenyança sinó que també ofereix valors. Crec que té molta de raó i això és el que volem i hem de aconseguir entre tots.

Vos adjunt un enllaç en el que explica les diferents intel·ligències múltiples que hi ha i m’ha paregut que estan molt be explicades, esperc que vos agradi i us serveixi d'ajuda.

lunes, 17 de octubre de 2011

Segona setmana

Setmana del 10 al 14 d'octubre

Aquesta setmana hem donat com és l'escola d'avui en dia, la de la industrialització, i com volem que siga l'escola de demà, la del coneixement, és a dir, que volem que canviï per a millorar l'educació.  Aquí deixo un quadre en el qual s’especifiquen les diferencies.


Escola del segle XIX

Escola del segle XXI

S’instruïa a la persona

Es forma integralment a la persona.
 (Formació integral)

MESTRE: era autoritari, l'únic que té el coneixement i el transmissor d'ell. Treballa tot sol.

MESTRE: forma a l'alumne i el guia a la construcció del coneixement, activa la seva curiositat. Ha de tenir vocació pel seu treball, però també ha de ser professional. Ha de donar exemple a l'alumne. Treballar en equip, coordinant-se entre el professors.

ALUMNE: l’alumne ha de seure, escoltar i estar callat. Tot ho memoritza i després amb el temps se li oblida.
ALUMNE: compren i entén al llarg de tota la seva vida i sobretot construeix el seu propi aprenentatge.
“ L’alumne és el vertader protagonista del seu propi aprenentatge”
RECURSOS: pissarra, mapes, globus terraqui, y llibre de text. Desprofenalització docent.
RECURSOS: varietat tecnològica, material tridimensional, jocs(puzles). Tot allò per poder interactuar. Tecnologia i metodologia per complementar y ampliar, al servei de l’alumne perquè ell mateix ho faci.
Els CONTINGUTS és donen en assignatures, però temes.
Els CONTINGUTS: projectat tal com la vida real on l’aprenentatge siga en conjunt. Tractament de globalitzar el contingut.
EVALUACIÓ: és fa un examen escrit al final del procés d’aprenentatge, és una avaluació per sancionar, analitzar i classificar. Consisteix en que l’alumne reprodueixi el contingut.
EVALUACIÓ: global i continua. És reguladora de l’aprenentatge, així es veu si fa falta més atenció cap a l’alumne, et guia. Es fan avaluacions, autoavaluacions i coavaluacions (aprenentatge entre el nens, es a dir, fer un grup de nens que sàpiguen molt i d’altres que lis costi més)
TEMPS I ESPAI: tots en el mateix espai (aula) i en el mateix temps (1 hora per treballar una matèria). 
TEMPS I ESPAI: en un mateix espai crear diferents espais, així els nens es van movent per fer les classes més divertides i menys amenes. Flexibilitat, diversitat i varietat de temps i espai.
ACTIVITATS: llei de les 3 unitats: fer tots la mateixa activitat, en el mateix temps i en el mateix espai. L’activitat esta dirigida, és monòtona, repetitiva, comença i acaba com ha de ser, consisteix ha reproduir alguna cosa (no es abstracta) i poc reflectiva.
ACTIVITATS: rompre la llei de les 3 unitats. Fer activitats creatives, multidisciplinades, l’alumne la fa autònomament globalitzada.
AGRUPAMENTS: és fan per edats, inflexibles i per sexe.
AGRUPAMENTS: flexibles, diferents edats, diferents nivells de coneixement i diferents criteris (un nen q sap escriure molt be amb un altre q sap dibuixar..)


Vos deixo també un vídeo que he trobat on explica amb imatges l’escola d’abans i d’ara.





http://www.youtube.com/watch?v=cNLvR4a3ylQ


El vídeo reflecteix amb les imatges que abans l’escola era molt monòtona i avorrida, que el mestre sempre seguia la mateixa línia per ensenyar als seus alumnes i no acudia a activitats diferents com la recerca d’informació a altres llibres o internet, a fer treballs relacionats amb el tema que estan fent o jocs. Que el professor era el que parlava i explicava el tema i els alumnes escoltaven avorrits i no podien opinar, només aprendre o al menys intentar-ho, perquè molt d’ells només ho aprenien per a l’examen i després se li oblidava.
En canvi ara amb les noves tecnologies podem fer les classe més entretingudes i divertides, mirant que els nens aprenguin per si mateixos, descobrint i donant opinions i cercant més informació del tema que estan donant.  

lunes, 10 de octubre de 2011

Primera setmana

Setmana del 3 al 7 d'octubre

Aquesta setmana a bases didàctiques i disseny curricular vam estar donant l’entorn d’aprenentatge que tenim avui en dia, és a dir, les eines de les que disposem per aprendre. Tenim dos tipus:
·         El món presencial, el qual té coses a favor, com poder mantenir una conversa amb una persona cara a cara i aprendre dels seus gestos i comportaments, poder escoltar música exposant el nostres sentiments i aprenent d’ella i en contra, com no tenir sempre la informació que volem ja que a vegades els llibres no disposen d’ella. En aquest món es troben:
-          Les enciclopèdies.                                  
-          El mestre.
-          Les revistes.
-          Els diaris (premsa).
-          La música.
-          La televisió.
-          La radio.
-          Els companys de classe.
-          La família.
-          Els llibres.
-          Els amics.
-          La pissarra i el guix.
-          La barra del bar.
-          Les llibretes i els bolígrafs.



He posat aquesta imatge per  a que reflecteixi que l’educació no només es pot impartir amb el món presencial, que avui en dia el món virtual ens ajuda i ens ensenya moltes coses, però que tampoc podem oblidar-nos d’ell perquè és una peça essencial en la nostra vida.


·         El món virtual també trobem coses a favor, com tenir un accés ràpid a una gran diversitat d’informació, poder crear diferents documents amb fotos, música i més característiques i relacionar-nos amb els demès per intercanviar opinions de tot tipus i coses en contra, com no poder tenir present a la persona amb la que estem parlant i que les xarxes socials avui en dia estan en el seu moment dolç, però arribarà un moment en el que aquet moment desaparegui. En aquest món es troben:
-          Eines d’accés a la informació:
Cercadors (google)
Viquipédia
Bases de dades               
Premsa digital
Diccionaris
Youtube
Blocs
Fòrums
-          Eines de creació d’informació:
Word
Open Office
Excel
Paint                                                                   
Power Point                                
Photoshop                       
Movie Maker
CMapTools
-          Eines de relació amb els demès:
*De relació social:
Tuenti
Facebook
Messenger                      
Twitter
Skype
*De compartir enllaços:
Fòrums
*De compartir objectes:

La conclusió a la qual volem arribar es que els mestres d’avui en dia surtin amb un aprenentatge suficientment alt en el tema del món virtual, per canviar el tipus d’educació que es dona en aquest moment. Per ensenyar als nens amb totes les eines que tenim, tant en el món presencial com en el món virtual, y que l’ensenyança sigui diferent a la que ha existit fins ara.

Perquè lo que volem es formar a la persona, no instruir-la. Volem escoles, professor i alumnes de segle XXI, no escoles del segle XIX, professor del segle XX i alumnes del segle XXI. Per això entre tots tenim que lluitar per canviar la forma de ensenyar als nostres futurs alumnes, es clar, que no ho podem fer de un dia per a un altre, però si poc a poc i entre tots. 


Una frase que m’ha cridat l’atenció en el llibre Va de mestres de Jaume Cela Ollé i Juli Palou Sangrà, per la veritat que té, és “ El que heu de fer a les escoles és que els nens aprenguin a utilitzar ben aviat els ordinadors, perquè el món va irremeiablement cap aquí, perquè aquest és el futur, perquè no podem quedar enrere en la cursa de saber utilitzar les noves tecnologies” . Aquesta frase representa l’essencial que és el món virtual i que sense ell no avançarem en el àmbit educatiu. Es clar que no ens podem oblidar del món presencial, però tampoc del virtual, és a dir tenim que compaginar els dos mons. 


     
Hola a tots!

Aquest és el meu bloc de primer curs de Grau en Educació Infantil. Aquí posaré tot el que m’han ensenyat i he après durant tot el meu primer any.

Salutacions, Nerea*