lunes, 28 de noviembre de 2011

Vuitena setmana



Setmana del 21 al 25 de novembre

Aquesta setmana a bases didàctiques i disseny curricular vam estar donant com avaluar les competències. Vam veure un vídeo den  José Luis Castillo i un altre de na Neus Sanmartí i vam llegir un capítol d’en Zabala on parlava d’això.

Cap a on s’ha de dirigir l’avaluació?
L’avaluació s’ha de dirigir cap a les activitats que promou el professor, cap a les experiències que realitza l’alumnat i cap a els continguts de l’aprenentatge. L’avaluació és un procés en el que no només s’analitza l’aprenentatge de l’alumne també les activitats d’ensenyança.  

Hi ha que reconèixer que l’ensenyança està mediatitzada. Que ja des de edats primerenques es fan proves per a reconèixer les possibilitats de cada alumne, és a dir, es seleccionen els alumnes, aquells que saben i els que no.

La prova de selectivitat per accedir a la universitat condiciona a totes les demés, lo que s’avalua es converteix en el vertader contingut d’ensenyança. Aquests continguts s’avaluen amb una prova escrita en un temps limitat, deixant molts de continguts importants sense completar, un exemple és les capacitats que té l’alumne en expressió i comunicació oral.
L’avaluació ha passat a ser la finalitat de l’ensenyança. L’objectiu és anar superant els exàmens, és a dir, la superació de les proves escrites per arribar finalment a la prova de selectivitat i aprovant aquesta poder accedir a la universitat. Això dóna com a conseqüència l’aprenentatge dels continguts a curt termini i una volta passat la prova escrita, aprovada, oblidar-se de la majoria dels continguts apresos. Una escala de números del 0 al 10 és la que serveix per indicar qui ha aconseguit superar la prova, si treu un cinc té moltes possibilitats per accedir a la universitat y aquells que estan per davall difícilment podran accedir.  
Per a que els aprenentatges siguin significatius l’alumne a d’atribuir sentit a la tasca de tal forma que la qüestió no sigui aprovar o no aprovar, sinó aconseguí i assimilar un contingut d’aprenentatge per al seu desenvolupament personal.
Ensenyar competències sempre comporta pensar en el futur. L’educació es defineix amb la intenció de formar per a un dema i més quan es proposà formar per a la vida. Una ensenyança basada en la formació per competències, pensant en els problemes que la vida depararà als nostres alumnes i formant-los amb la intenció de que siguin capaços de respondre  a situacions previsibles i de naturalesa molt diversa, això és  el principal desig de l’educació.
El procés avaluador de les competències consistirà en utilitzar els motjans que permetin reconèixer  que els esquemes d’actuació que ha après l’alumne puguin ser-li d’utilitat per superar situacions reals en contextos concrets, encara que no coincidiran amb els problemes que haurà de resoldre en un futur.
Les accions dirigides a obtenir informació sobre les dificultats i capacitats en relació amb unes competències determinades deuran de partir de situacion-problemes.
L’objectiu d’avaluar ha de ser per ajudar a l’alumne a que millori el domini d’una competència determinada, per la qual cosa és necessari  conèixer quines són les seves dificultats amb la finalitat d’establir les estratègies d’aprenentatge més apropiades, disposar del coneixement sobre els diferents esquemes d’actuació i saber seleccionar l’esquema o els esquemes més apropiats.
Per ha seleccionar l’esquema o els esquemes d’actuació més adequats per a resoldre problemes hi ha que disposar del coneixement sobre els diferents esquemes d’actuació existents amb relació als diversos problemes. Una vegada seleccionat l’esquema d’actuació, l’actuació competent comporta la realització de l’esquema des de models flexibles i és aquí on podem avaluar la capacitat de dur a terme la competència en funció de la situació-problema plantejat. Amb això es pretén que l’alumne no només sigui capaç de realitzar accions puntuals o donar resposta a qüestions concretes, sinó que sigui competent per actuar davant realitats que integrin coneixements, habilitats o actituds i que pugui utilitzar-lo en altres contextos.
Si volem conèixer el grau de coneixement que té l’alumne sobre el continguts factuals la qüestió simple és una estratègia molt apropiada.
Les activitats més apropiades per a poder conèixer el grau d’aprenentatge d’uns continguts conceptuals consisteixen en la resolució de problemes o conflictes a partir de l’ús dels conceptes.
Respecte als procediments es deurà de buscar formules relacionades amb el seu ús consistents en activitats obertes que permetin comprovar la funcionalitat que té per als alumnes. Un exemple és l’observació de les opinions i les actituds en les activitats en grup.
Per ha avaluar les competències hi ha que:
·         Fer processos d’avaluació complexos.
·         Crear mitjans per avaluar competències que s’aproximin a la realitat.
·         Tenir dades sobre el grau d’aprenentatge de cada alumne amb relació a la competència en qüestió.
·         El mitja per conèixer el grau d’aprenentatge d’una competència serà una situació-problema que sigui reflexa de les situacions reals en les que es pretén que sigui competent l’alumne.


 En conclusió hem d’intentar canviar aquesta visió que tenim de l’escola on el mestre explica i els nens escolten en silenci, després es fan exercicis de vegades a classe i sinó en casa i finalment els nens repeteixen el que el professor va explicar. Lo primer que hem de canviar ha de ser el currículum de l’escola que en comptes de que representi el passat, allò que ja sabem, que representi allà on tenim que arribar, allò que no coneixem. Els que podem canviar això som nosaltres, els docents d’ara i els que venen, perquè sense aquet canvi serà difícil seguir a la societat, al món en si, ja que anem cap a un món impredictible, cap a un món que no coneixem. Tots aquests imprevistos venen donats de que hem aconseguit innovar a una velocitat enorme i a que hem aconseguit una capacitat de generar sorpresa incontrolable. Amb aquest canviïs tan ràpids dóna la sensació d’haver canviat de segle varies vegades en només una dècada.

Aquí vos deixo 5 esquemes d'avaluació diferents que he trobat.
esquemas de evaluacion
http://es.scribd.com/doc/33519835/esquemas-de-evaluacion

No hay comentarios:

Publicar un comentario